zaterdag 5 april 2008

Tulpen uit Holland








































Hoi lieve Bloglezers,

Vorig weekend bezocht ik met Marilena Den Haag. De uitstap was echt fanstatisch. De dag begon met een treinreis van een uur. Het weer viel niet echt mee, het was mistig en koud. Aangekomen in Den Haag bezochten we de belangrijkste gebouwen zoals het vredespaleis, het paleis van de koningin, … We kregen ook een rondleiding in het Binnenhof. Dit is het centrum van de Nederlandse politiek. Ik zag de ridderzaal waar in de troon staat van de koningin. Ze zit op die troon, maar 1 dag per jaar namelijk op Prinsjesdag. Vervolgens kregen we een rondleiding in de tweede kamer.
Toen we terug buitenkwamen scheen de zon, het was echt prachtig weer. We besloten om de tram te nemen naar Schevening (stad aan zee). Het was echt super om in dit weer op een terrasje te zitten op de dijk. Marilena (meisje uit Griekenland) was enorm gefascineerd door de schelpen die er op het strand liggen.

Na het weekend was het terug tijd om de stageschool te bezoeken. Alles verliep goed, enkel was ik wel erg geschrokken van de “gymles” (bewegingsopvoeding dus ;-)). Die gymles werd gegeven door de mentor de klas. De les bestond eigenlijk maar uit twee spelen. Het eerste deel van de les speelden de kinderen 5 keer het spel “trefbal” en in het tweede deel van de les speelden de kinderen een variant op “tussen twee vuren”.

Woensdag kregen we les over beeldonderwijs. Eerst kregen we wat algemene uitleg over hoe beeldonderwijs gegeven wordt in Nederland. Vervolgens mochten we zelf aan de slag. We maakten zelf een animatiefilmpje zoals chickenrun. We leerden met plasticine werken om vervolgens van elke beweging een foto te nemen met een digitaal fototoestel. Die foto’s stopten we vervolgens in “movie maker” en zo ontstond ons eigen animatiefilmpje. Ik vond het zeer boeiend en leuk. Volgens mij zullen kinderen uit de lagere school zich ook aangesproken voelen door dit onderwerp. Ik wil dit echt wel eens uitproberen met kinderen.

Donderdag besproken we het bezoek dat we maakten aan het Europees Parlement. Daarna kregen we les over welke invloeden water heeft gehad gedurende de geschiedenis. Vrijdag gingen we hierop verder en dachten we na over water in Nederland. Het is fascinerend om te weten dat Nederland maar de helft zo groot zou zijn indien ze geen dijken hadden.
’s Avonds zochten we een restaurantje op in Utrecht en speelden vervolgens spelletjes op kot om vervolgens naar de schoolfuif te gaan. Op de schoolfuif liep ik enkele kotgenoten tegen het lijf, het was best wel een leuk avondje.

In Utrecht vindt deze week een theaterfestival plaats. Elke dag komen er enkele groepen optreden. We gingen daar deze week dus enkele keren de sfeer opsnuiven. Er is ook een caravan van Jeroen Pauw. Jeroen Pauw is een presentator in een talkshow. Joeri uit onze klas ging de caravan in om een praatje te maken met Jeroen Pauw, nuja niet echt met Jeroen Pauw, maar met een videotape. Enkele ogenblikken later konden we de tape bekijken op televisie. Het was echt super grappig.

Ziezo nu is het alweer weekend. Tijdens dit weekend moet ik dringend mijn actieonderzoek afronden, want volgende week wil ik het uitproberen op stage. Vrijdagochtend moesten we ons eerste deel voorstellen aan onze begeleider. Hij was heel enthousiast over mijn reeds geleverde werk, dit was echt wel leuk om te horen.
Volgende week hebben we een weekje actieonderzoekweek. Het is de bedoeling dat we ons actieonderzoek nu deftig uitwerken en alles uittesten op stage.

Doei doei
Ilse x

Geen opmerkingen: