vrijdag 28 maart 2008

nog maar 1 maand

Ik weet het, het is al een tijdje geleden, maar hier ben ik weer.
Vorige week snoof ik cultuur op (mm het rook goed hoor ;-)) in het Centraal museum en het huis van Dick Bruna. Het Centraal museum was echt de moeite waard, van het Dick Bruna-huis had ik meer verwacht. Het is helemaal niet zo groot als verwacht. Voor kinderen is het waarschijnlijk wel een paradijs, want veel dingen zijn aangepast aan hun lengte. Ze kunnen er spelen in het huis van Nijntje, puzzels maken van Nijntje, computerspelletjes spelen van nijntje,... Ik voelde mij precies in China of Japan, want het liep er vol met Chinezen en Jappanezen.

Vorige week volgde ik natuurlijk ook les. We kregen dramatische opvoeding over schimmenspel. Eerst kregen we theoretische uitleg om vervolgens zelf aan de slag te gaan. We mochten vanalles uitproberen. Ten slotte kregen we verschillende verhaaltjes. Uit die verhaaltjes mochten we één verhaal kiezen. Het was de bedoeling dat we het verhaal uitbeeldden aan de hand van een schimmenspel en dat we de verschillende technieken die we leerden toepasten.
We kregen ook les over geheugentraining. Wat je allemaal met kinderen kan doen om hun geheugen te verbeteren. Als ze 's morgens binnenkomen in de klas biedt je hen een glas water aan en laat je hen vervolgens enkele oefeningen doen zoals ronddraaien met hun ogen,...
We dachten ook na over de eigenschappen van een goede leerkracht en hoe je je eigen lessen evalueert. We kregen een introductie op het bezoeken van het Europees parlement en leerden elkaar beter kennen aan de hand van de Griekse Goden.

Daarna was het weekend aangebroken. Samen met de Belgen reden we met de auto naar België. We dachten dat dit sneller zou gaan dan met de trein, maar helaas we hadden file! Heel veeeeeel file, maar dat kon onze pret niet bederven. Aangekomen in Brasschaat, nam ik de bus naar Antwerpen om vervolgens de trein te nemen naar Brugge.
Thuis vierde ik mama's verjaardag, Pasen en ging ik een kijkje nemen op het voetbaltoernooi. Dinsdag nam ik de trein terug naar Utrecht. We organiseerden een spelletjesavond in mijn kamer. Dorota (van Polen) had nog nooit gehoord van Cluedo. Of dit nu typisch Pools is of niet, dat weet ik niet, wat ik wel weet is dat het een leuke avond was.


Woensdag kregen we les over het model van adaptief onderwijs van professor Luc Stevens.
We gingen die avond ook poolen. Het was echt super leuk.
Donderdag stond een uitstapje naar het Europees Parlement gepland.
Om 9u namen we de trein in Utrecht, na drie uur treinen konden we de Belgische lucht opsnuiven.
Om binnen te mogen in het Europees Parlement moesten we eerst door de "douanecontrole". Gelukkig hebben ze mijn bom niet ontdekt ;-).
In het Europees Parlement kregen we uitleg en mochten we de vergaderzaal bezoeken. Er is plaats voor 600 mensen. Het gebouw is eigenlijk gebouwd om 15 landen te kunnen ontvangen, maar aangezien er nu reeds 27 landen zetelen in de Europese Unie is er wat plaatsgebrek. Het unieke is dat iedereen er zijn eigen taal kan spreken en dat alles via tolken vertaald wordt. Dit omdat een lid voor de Europese Unie door zijn burgers niet verkozen wordt omdat hij zo goed Engels spreekt, maar omdat hij goede ideeën heeft. In elke vertaalcabine is er plaats voor 3 tolken, straks zullen er weer nieuwe landen bijkomen met nieuwe talen, waardoor er nieuwe tolken zullen moeten bijkomen, maar daar is dus geen plaats meer voor. Men denkt er aan om telkens te vertalen naar het Engels en van het Engels naar de verschillende talen. Het probleem is natuurlijk dat het langer zal duren om te vertalen.
Aan het einde van het bezoek kregen we een cadeautje...een sjaal, handschoenen en muts van het Europees Parlement! Ik voel mij vanaf nu een volwaardige Europeaan.

Na het bezoek aan het Europees Parlement, bezochten we Brussel. We liepen over de grote markt, bewonderden Manneke Pis, aten frieten en Luikse wafels,paradeerden met ons nieuw outfit van het Europees Parlement,iedereen (behalve de Belgen) kochten kilo's chocolade (het was precies alsof ze nog nooit chocolade hadden gezien,nuja de chocolade is dan ook wel stukken goedkoper in België dan bijvoorbeeld in Utrecht) ... kortom het was een leuk, interessant, regenachtig, Belgisch dagje.

Vanmiddag gingen Marilena (van Griekenland), Dorota (van Polen) en ik shoppen, we kochten elk een nieuw paar schoenen en nog veel andere leuke spulletjes. Na een aantal uren kuieren door de winkelstraten passeerden we per toeval "Douwe Egberts", hmmm het is echt wel moeilijk om daar voorbij te lopen zonder binnen te gaan. We dronken er koffie of chocolademelk en kletsten nog wat bij. Deze avond keek ik met verschillende kotgenoten TV.
Je ziet/hoort/leest het, ik verveel mij hier nog steeds niet.

Heel veel groetjes
Ilse

Geen opmerkingen: