woensdag 20 februari 2008

Wat is de meeste gestelde vraag van een Nederlander aan een Belg?

WAT ZIJN DE GROTE VERSCHILLEN TUSSEN BELGIË EN NEDERLAND? (ondertussen heb ik er een maand over nagedacht en ik moet zeggen het zijn er meer dan ik had verwacht)

Ziezo alweer een week vol belevingen in het land van de gele nummerplaten, de 06-nummers, da appi's, de super de boers, de "toetjes", heineken, wilhelmina-pepermuntjes, fietsen met achteruittrapremmen, hartstikke duur openbaar vervoer, door-het-rood-rijdende fietsers, vriendelijke mensen, roerbaxmix, pindakaas, kroketten uit de muur, FC Utrecht, "Alex Klaassen en Martine Sandifort", de etos, de bijenkorf, de zeeman, Kees B. Kaas (jammer genoeg nog steeds niet tegengekomen, misschien moeten jullie die naam eventjes aanpassen), gulle huisgenoten, bonusaanbiedingen, je fiets steeds dubbel op slot, "naar" het restaurant gaan ipv "op" restaurant gaan, international students, (in mijn stageklas) brutale kinderen, abortusklinieken, super snel internet, dure kamers, gele treinen die constant voorbij mijn kamer razen, niet zo populaire jeugdbewegingen, schaatsen, stabiele regering, onderwijsvernieuwing, cito-testen, coffeeshops, ramen met rode lichtjes, taksji-vruchtensap met 40% zuivel, blof, café le journal waar je niet mag bellen enkel kranten lezen, ik constant te horen krijg dat ik praat als Maxima, je komt "van" België ipv "uit" België, nrc-next-kranten, "bakjes" koffie, het hele jaar door een kerstboom in de keuken, TNT-post, Joop van den ende, stamppot, goedkope superlekkere ah-hagelslag, tulpen, molens, haring- en loempiakraampjes, na de speeltijd schooltv-kijkende kinderen, tijdens het eten "de wereld draait door"-kijkende mensen, "op kamers gaan" ipv "op kot gaan", scharrelsleutels, qwerty-klavieren, pinautomaten, Douwe Egberts, koninginnedag en zoveel meer.

Ondertussen gaat het leven hier gewoon verder.
De laatste dagen breng ik door in mijn bed, aangezien ik ziek ben. (De hollandse lucht teistert mijn lichaam al na een maand!!!)
Ondertussen ook al twee dagen op stage geweest. Het was echt boeiend. Vorige week liep ik stage in groep 3 bij juf Yvonne (nee niet "Yvon", maar "Yvonne"), deze week in groep 8 bij meester Klaas Bert. De kinderen in groep 8 lachten mij constant uit met mijn taal, typisch ;-).
Ik zei "allez, wees nu stil", iedereen begon te lachen omdat ze blijkbaar "Alli" hadden verstaan ipv "allez". In die klas zit een kind die Alli heet, wat dus tot grappige omstandigheden leidde.

Toen de kinderen bleven lachen met mij, zei ik tegen een kind "als je blijft lachen, kun je even goed op de gang met jezelf lachen", het kind antwoordde "ah wijf, doe niet zo belachelijk". hmmm dan was ik toch wel eventjes geschrokken!
Ik leer hier dus echt wel mijn gezag uitbouwen en op z'n Hollands lesgeven. Telkens de kinderen binnenkomen in de klas is er een half uur vrijlezen alvorens de lessen beginnen. Dit is handig voor de leerkracht, maar voor mij heel vreemd. Er kwam ook alleen maar Nederlands en wiskunde aan bod. Misschien moet ik eens navragen wanneer de andere vakken zoals muzische, wero, godsdienst,... aan bod komen.

Goed, ik zal het hierbij laten, vrijdag kom ik naar huis en vertel ik jullie al mijn fantastische verhalen mondeling, want ik heb nu 2 weken krokusvakantie.
Vanaf vrijdag kun je mij dus terug stalken op mijn Belgisch nummer en laat ik mijn 06-nummer eventjes voor wat hij is.

Doedels en tot heel binnenkort :-) :-)

x Ilse



1 opmerking:

Zoë zei

Tof om te lezen hoe goed je het daar stelt! Ik ben nu twee weekjes terug in België en mis al de internationale contacten en sponaïteit van het erasmus-leven.
Je horizon verruimen is zo tof :-)
Ik blijf je blog volgen ;-)

Tot ergens keer in het Brugse? x